Diary elektronik ini adalah untuk dikongsi bersama

Sunday, July 11, 2010

Destinasi Hujung Minggu ini- Endau-Rompin


Taman Negara Endau - Rompin


Taman Negara Endau-Rompin merangkumi kawasan seluas lebih kurang 80,000 hektar yang mengandungi kekayaan tumbuhan dan haiwan eksotik termasuk kawasan takungan air Sungai Endau dan Sungai Rompin di mana taman negara ini mendapat namanya melalui nama kedua-dua sungai ini. Pintu masuk ke taman negara ini melalui sebuah perkampungan Orang Asli.

Walaupun telah banyak dipengaruhi dunia moden, penduduk di perkampungan ini masih lagi mengamalkan cara hidup lama seperti berburu dan mengumpul makanan di hutan. Mereka juga mempunyai pelbagai cerita dan legenda berkenaan hutan ini yang telah diperturunkan dari generasi ke generasi.

Anda boleh berkhemah, meneroka hutan, menaiki sampan, menyusur jeram, meneroka gua, mendaki gunung, memerhati burung dan berenang di dalam taman negara yang menakjubkan ini. Taman Negara ini mempunyai spesis burung, haiwan mamalia, katak, serangga dan pelbagai jenis bunga orkid yang eksotik, tumbuhan herba yang boleh dijadikan ubat dan pelbagai jenis pokok.

Malahan, setiap kali kumpulan kajiselidik sains pergi menjalankan ekspedisi ke Endau-Rompin, mereka pasti menemui spesis yang baru!Dalam usianya yang lebih dari 130 juta tahun, hutan ini mengandungi tumbuhan dan haiwan yang jarang ditemui yang kebanyakannya tidak terdapat di kawasan tropika yang lain.

Antara spesis yang paling utama ialah Badak Sumbu Sumatera (Sumatran Rhinoceros). Penerokaan ke dalam hutan ini membolehkan pelawat melihat lotong, monyet, ungka, gajah, rusa, tapir dan kadang-kala harimau bintang. Pelawat yang gemar mengembara dan meneroka hutan dan sungai terdapat beberapa buah jeram dan air terjun di sini.

Bagi melindungi taman negara ini dari sebarang pencemaran, hanya tempat-tempat tertentu dibuka kepada pelawat untuk tujuan aktiviti eko-pelancongan. Pelawat perlu mendapatkan permit dari Johor National Park Corporation sebelum dibenarkan masuk ke dalam taman negara ini.

Permit kebenaran masuk juga boleh diperolehi dari Pejabat Daerah yang terletak di sebelah Ibupejabat Polis Daerah di Kuala Rompin sebelum sampai di simpang FELDA Selendang dari Pantai Lanjut. Sebaik sahaja memasuki kawasan taman negara, pelawat akan diiringi renjer hutan pada setiap masa bagi memastikan keselamatan pelawat.

Tips
Taman negara ini ditutup semasa musim hujan (November hingga Mac). Sila teliti syarat dan peraturan taman negara sebelum masuk ke dalam hutan.

Pengangkutan

Kereta
Bertolak dari Kuala Lumpur ke Johor Bahru menerusi Lebuhraya Utara-Selatan. Sampai di Kluang, ambil susur keluar menuju ke pekan Kahang. Di sini, kenderaan pacuan empat roda akan membawa anda menerusi trek sejauh 56km ke Kampung Peta yang merupakan pintu masuk ke Taman Negara ini.

Bot
Pelawat juga boleh mengunjungi taman negara ini dengan menggunakan bot menerusi Sungai Endau dimana perjalanan ini akan memakan masa selama tiga jam bermula dari Felda Nitar II. Terdapat kemudahan perkhemahan untuk 300 orang pelawat pada satu-satu masa. Kemudahan ini terletak di Kuala Jasin, Batu Hampar, Upeh Guling dan Kuala Marong.

Talian Untuk Dihubungi
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi : National Parks (Johor) Corporation. JKR 475, Bukit Timbalan, Johor, Malaysia. Tel : 07 223 7471.Faks : 07 223 1033

Penginapan
Kawasan perkhemahan atau asrama merupakan satu-satunya pilihan tempat penginapan di sini.

Useful Tips for this trip

1. Don’t spend excessively on expensive camping gear
• If you are not a regular/avid camper and won’t probably be camping again, don’t waste hard earned cash on expensive sleeping bags, backpacks, etc.
• We bought two foam pads @ RM14 each and the tent is provided in the package. But your guide can provide these, if requested.
• Don’t worry, if you don’t know how to pitch a tent, your Guide will help you. (But come on kids, it’s not really that hard)
• If you book this trip via Journeymalaysia, the Guide will prepare all your meals as well – Bonus! Simple yet tasty!

2. Prepare some scroggin/trail mix!
• As the trip is mostly based on trekking and lots of sweating, you will tend to crave for sweet/salty treats. Prepare some scroggin to keep you going!
• The name scroggin contains sultana grapes, chocolate, raisins, orange peel, ginger, glucose(sugar/sweets), improvisation/imagination (i.e., the chef is supposed to add a favorite ingredient), and nuts.
• The combination of dried fruit, grains, nuts, and sometimes chocolate, developed as a snack food to be taken along on outdoor hikes
• We prepared ours with lots of roasted peanuts, honey roasted peanuts, almonds, macadamia nuts, milk & chocolates. We were thankful we carried it along our hikes as they were good energy boosters!

3. Keeping the pesky insects and slimy leeches at bay!
• Bring enough mosquito repellent (apparently it keeps the tigers away as well)
• Pre-mix some salt+water+oil into a spray bottle to keep the pesky leeches away (they tend to reside in dark and wet areas)

4. Water, water, water
• Remember to keep hydrating yourself with water
• Prepare at least 2 bottles of water: Your guide will boil water during meals so refill those bottles and remember to ask your guide about drinking the river/waterfall water as they know best (i.e. fill your bottle from a moving source)

5. Get to know your Guide
• As your Guide will be an Orang Asli, they are the best to learn from about the vegetation, wildlife, legends, folklores and myths in the forest
• Sometimes they tend to be a bit shy if their English is not fluent but once you start talking to them, the stories will flow.
• As they are not fully trained professionals, they tell you what they know about the forest, which is passed down by their ancestors from generation to generation. Better than any formal training...

6. Treat the forest like your home
• Respect and treat the home of the wildlife and vegetation as you would with your own
• As the sign says: Take nothing but pictures and leave nothing but footprints

No comments:

Ratings and Recommendations